Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen
  • Home
  • Onze school
    • De Oranje Nassauschool
    • Missie en Visie
    • Onderwijs
    • Het team
    • Nieuwbouw
    • Sfeerimpressie
    • Plusklas
    • Leerlingenraad
    • Science en techniek
    • Cultuur
    • Sport
    • Zorg
  • Praktische info
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • Schooltijden
    • Ziekmelden en verlof
    • Vakantierooster
    • Jaaroverzicht
    • Inspectierapport
    • Formulieren
    • Protocollen
    • Schoolondersteuningsprofiel
    • basispoort thuiswerken
    • Downloads
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • Ouderbijdrage
    • Overblijven / TSO
    • Buitenschoolse opvang
  • Peuterschool
    • Open Dag Peuterschool Oranje Nassau
    • Contactgegevens
    • Openingstijden
    • Spelend Leren
    • Groepen en thema's
    • Van Peuterschool naar Basisschool
    • Tarieven
    • Inspectierapport
    • Aanmelden voor de peuterschool
  • Contact en aanmelden
    • Contactformulier
    • kennismakingsochtend
    • Aanmelden voor groep 2 - 8
    • Aanmelden PO
    • Scholenwijzer
Ontmoeten
Verbinden
Betrokken
Betrouwbaar

  • De Oranje Nassauschool
  • Missie en Visie
  • Onderwijs
  • Het team
  • Nieuwbouw
  • Sfeerimpressie
  • Plusklas
  • Leerlingenraad
  • Science en techniek
  • Cultuur
  • Sport
  • Zorg

Plusklas

Voor leerlingen die meer aankunnen is blijvende uitdaging noodzakelijk voor het op peil houden van de motivatie. Binnen een standaard leerprogramma kan een meer- en hoogbegaafde leerling de uitdaging verliezen. Bij de keuze van de lesmethoden wordt rekening gehouden dat er uitdaging wordt geboden op alle niveaus. Daarnaast is er voor leerlingen die onvoldoende hebben aan de verrijking vanuit de methodes voor alle groepen verrijkingsstof beschikbaar op verschillende vakgebieden, zowel online als offline.     

Daarnaast biedt onze school een Plusklas 

Welke leerlingen komen in aanmerking voor de Plusklas? 

In het beleidsplan van de gemeente is de doelgroep voor een Plusklas als volgt omschreven: de (hoog)begaafde kinderen die in een reguliere schoolsetting adequaat onderwijs kunnen krijgen, maar tegelijkertijd uitdrukkelijk behoefte hebben aan extra uitdaging, verrijking buiten de reguliere setting.       In onze school gaan we er op de volgende manier mee om:   De Plusklas is onderdeel van de zorg die wij op school bieden aan leerlingen die op welke manier dan ook extra aandacht nodig hebben. Het accent ligt binnen de Plusklas niet op kinderen die moeite hebben met de leerstof, maar juist op leerlingen die binnen de huidige groep en de daar beschikbare middelen nog meer behoefte hebben aan uitdaging die niet geboden kan worden middels een verrijkt en compact curriculum in de klas.    Het team heeft gekozen voor de omschrijving (meer)begaafde leerling. Onder begaafd verstaan wij hoge intellectuele capaciteiten gecombineerd met een grote mate van creativiteit, een groot doorzettingsvermogen en een grote exploratiedrang. Dergelijke eigenschappen zijn te herkennen aan bijvoorbeeld grote verbale taalvaardigheid, een sterk analytisch vermogen, vindingrijkheid bij het vinden van oplossingen, een goed geheugen, hoog leertempo en een grote algemene ontwikkeling   

Mogelijke kenmerken van leerlingen zijn:   

Hoge Cito scores en hoge scores methodegebonden toetsen   

Zeer goed georganiseerd geheugen en goed gebruik kunnen maken van informatie   

Snel kunnen denken, vaak meer tijd uittrekken voor planning en minder tijd nodig hebben voor uitvoering   

Goed problemen kunnen oplossen, snel onderkennen, van wat essentieel is en wat bijkomstig   

Een voorkeur hebben voor complexiteit   

Lange tijd geconcentreerd kunnen werken, goede werkhouding   

Vroegtijdige zelfregulatie   

Metacognitieve vaardigheden (kennis over eigen kunnen en hieruit conclusies kunnen trekken) 

Een voorkeur hebben voor een oorspronkelijke – “eigen wijze”- van handelen   

Permanente behoefte aan nieuwe indrukken en informatie   

Streven naar perfectie   

Sterk betrokken zijn bij de dingen waar ze mee bezig zijn.   

Hoe vindt de selectie plaats?   

Wanneer bij leerkrachten en/of ouders het vermoeden bestaat dat een (meer)begaafde leerling in de eigen groep in aanmerking komt voor deelname aan de Plusklas wordt dit gemeld bij de IB’er. De IB’er, de groepsleerkracht en de hoogbegaafdheidsspecialist bepalen in samenspraak in hoeverre de leerling voldoet aan bovenstaande criteria. Kinderen die deelnemen aan de Plusklas nemen niet per definitie deel gedurende hun hele schoolcarrière. Jaarlijks wordt bepaald of dergelijk Plusonderwijs nog nodig is voor de leerling. Het is van groot belang om hier jaarlijks naar te kijken. De leerlingen missen immers een gedeelte van het reguliere curriculum en de leerlingen moeten in staat blijven om dit gemis zonder problemen op te vangen. De uiteindelijke beslissing of een kind wel of niet deelneemt ligt bij school. De groepsleerkracht bespreekt de deelname aan de Plusklas met de ouders van de leerling.    

Praktische invulling 

Voor de naamgeving is gekozen voor Groep Oranje. Wij kiezen als school bewust voor deze naam, omdat wij vinden dat alle kinderen pluskwaliteiten hebben. Zo kan het ene kind goed zingen, is een ander kind zeer sportief en kan een derde fantastisch tekenen. De kinderen die in aanmerking komen voor Groep Oranje kunnen (toevallig) gemakkelijk informatie verwerken, maar zijn niet per definitie plus ten opzichte van een ander kind.     

 Leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 kunnen deelnemen aan Groep Oranje. De ervaring leert dat leerlingen in de groepen 1 t/m 4 nog voldoende uitdaging geboden kan worden in de eigen groep.  

De begeleiding van Groep Oranje wordt verzorgd door een bevoegde leerkracht met een grote affiniteit met en kennis over dit ‘type’ leerlingen. De leerlingen krijgen eenmaal per week les in Groep Oranje en afhankelijk van het project of de opdracht wordt extra werk opgegeven aan de leerlingen om in de klas aan te werken. 

Groep Oranje draait niet alleen om het verrijken en verdiepen van de lesstof, maar is er ook/vooral op gericht om andere vaardigheden te trainen. Hierbij kan gedacht worden aan samenwerken, het verbeteren van executieve functies of het omgaan met fouten. De leerkracht stemt het curriculum af op de leerdoelen van de leerlingen en de groep. 

 


Contact met de ONS

De schoolgids

Sport

Missie en Visie

Home
Onze school De Oranje Nassauschool Missie en Visie Onderwijs Het team Nieuwbouw Sfeerimpressie Plusklas Leerlingenraad Science en techniek Cultuur Sport Zorg
Praktische info Schoolgids Schoolplan Schooltijden Ziekmelden en verlof Vakantierooster Jaaroverzicht Inspectierapport Formulieren Protocollen Schoolondersteuningsprofiel basispoort thuiswerken Downloads
Ouders Medezeggenschapsraad Ouderraad Ouderbijdrage Overblijven / TSO Buitenschoolse opvang
Peuterschool Open Dag Peuterschool Oranje Nassau Contactgegevens Openingstijden Spelend Leren Groepen en thema's Van Peuterschool naar Basisschool Tarieven Inspectierapport Aanmelden voor de peuterschool
Contact en aanmelden Contactformulier kennismakingsochtend Aanmelden voor groep 2 - 8 Aanmelden PO Scholenwijzer

Weissenbruchstraat 119, 2596GD Den Haag
(070)3280647
oranjenassau@scoh.nl
Oranje Nassauschool

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools